Punkt Przedszkolny z Grupą Żłobkową

Przytulanka

standardy

Niepubliczne Przedszkole Przytulanka
Kurantów 24
02-873 Warszawa
mazowieckie
Warszawa, 2024-02-05
Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed
krzywdzeniem
Preambuła, czyli wstęp do dokumentu
Ochrona małoletnich i zapewnienie im najlepszych możliwych warunków do rozwoju przyświeca
pracownikom placówki przy wypełnianiu ich funkcji w każdym czasie. Naczelną zasadą wszystkich
działań podejmowanych przez personel placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym
interesie.
W reakcji na działania ustawodawcy w postaci wprowadzenia ustawy z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie
ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023r. poz. 1606)
zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tychże zmian otrzymuje brzmienie „o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich” (tekst jedn.:
Dz. U. z 2023r. poz. 1304 z późniejszymi zmianami) placówka niniejsza wprowadza Standardy Ochrony
Małoletnich mające na celu zaimplementowanie działań nacelowanych na ochronę dzieci przed
wszelkimi przejawami i formami przemocy.
Standardy Ochrony Małoletnich w placówce wyznaczają zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci,
procedury interwencji w przypadkach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka, a także
działania profilaktyczne mające na celu przeciwdziałanie naruszeniom dobra dziecka.
Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek
formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów
wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji.
Personel placówki zna i stosuje zasady zawarte w niniejszych Standardach. Małoletni i ich opiekunowie
są zapoznawani z treścią Standardów Ochrony Małoletnich w szczególności poprzez wdrażane przez
personel placówki działania edukacyjne i informacyjne.
Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
§ 1.
? Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
? Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn.
zm.)
? Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
? Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
? Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
? Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 1249).
? Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
? Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.
1375 z późn. zm.).
? Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.)
-art. 23 i 24
? Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.
1550 z późn. zm.).
Treść
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie
Polityka ochrony dzieci
§ 2.
1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę,
umowy cywilnoprawnej a także wolontariusz i stażysta.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic
zastępczy.
4. Kierownictwem placówki określa się osoby zajmujące funkcje kierownicze w placówce
(Dyrektor, Kierownik, Organ Prowadzący)
5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w
przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o
konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub
zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez
kierownictwo placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony
dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 3.
1. Personel placówki posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na
czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci. Pracownicy placówki pogłębiają swoją wiedzę w zakresie
ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
2. Personel placówki na bieżąco monitoruje sytuację małoletnich uczęszczających do placówki, w
szczególności uwzględniając czynniki ryzyka oraz przejawy krzywdzenia dzieci.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu placówki podejmują
rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując
ich do szukania dla siebie pomocy.
4. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
Zasady rekrutacji personelu
(pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)
§ 4.
Rekrutacja członków personelu placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
personelu. Zasady stanowią Załącznik [nr 1] do niniejszej Polityki.
? złożenie przez kandydata informacji z Krajowego Rejestru Karnego (KRK) lub uzyskanie przez
placówkę informacji z KRK o kandydacie – tam, gdzie jest to dozwolone obowiązującymi
przepisami prawa
? pozyskanie oświadczenia o niekaralności lub o braku toczących się wobec kandydata
postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych w przypadkach, gdy przepisy nie obligują do
pozyskania informacji z KRK
? sprawdzenie, czy dane kandydata ubiegającego się o pracę w placówce lub współpracę z nią
nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS)
? zadawanie w trakcie procesu rekrutacji pytań dotyczących zasad ochrony dzieci.
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem (pracownikami,
wolontariuszami, stażystami, praktykantami) placówki a dziećmi
oraz pomiędzy małoletnimi
§ 5.
1. Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalone w placówce.
Zasady stanowią Załącznik [nr 3] do niniejszej Polityki. Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem
określają, jakie zachowania i praktyki są dopuszczalne, a jakie niepożądane w pracy z dziećmi.
W przypadku każdej interakcji z dzieckiem personel szanuje godność dziecka oraz ma na
względzie jego bezpieczeństwo.
2. Personel placówki zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji między dziećmi stanowiące
Załącznik [nr 4]. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi określają, jakie zachowania i
praktyki są dopuszczalne w relacji dziecko-dziecko, Personel placówki zaznajamia małoletnich,
w zrozumiały dla nich sposób, z zasadami bezpiecznych relacji między nimi. W przypadku
każdej interakcji dziecka z dzieckiem personel placówki dba o to, aby zapewnić każdemu z
dzieci bezpieczeństwo, komfort oraz poszanowanie jego godności.
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia
dziecka
§ 6.
1. W przypadku powzięcia przez członka personelu placówki podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, ma on obowiązek ustalenia, czy wystąpiło uszkodzenie ciała dziecka oraz czy
małoletni potrzebuje pomocy lekarskiej. W razie konieczności pracownik udziela pierwszej
pomocy, natomiast w przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi
mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, personel zawiadamia odpowiednie służby.
2. Pracownicy obowiązani są zachować poufność uzyskanych informacji.
3. Po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego pracownik placówki
niezwłocznie interweniuje i zatrzymuje krzywdzenie.
4. Pracownik placówki sporządza notatkę służbową z zaistniałej sytuacji.
5. Pracownik bez zbędnej zwłoki przekazuje uzyskane informacje kierownictwu placówki.
6. Kierownictwo placówki kontaktuje się z opiekunami małoletniego, którego krzywdzenie
podejrzewa. W przypadku, gdy problem krzywdzenia nie wymaga sięgnięcia po środki represji
karnej wobec opiekuna dziecka i gdy nie stwierdzono zagrożenia życia lub zdrowia
małoletniego, właściciel placówki lub osoba przez niego wyznaczona organizuje spotkanie z
opiekunami małoletniego celem zaprezentowania form wsparcia małoletniego. Ze spotkania
sporządzana jest notatka służbowa.
7. Kierownictwo placówki dokonuje analizy sytuacji w placówce oraz sytuacji rodzinnej
małoletniego w oparciu o rozmowy z dzieckiem, pracownikami i opiekunami małoletniego,
następnie sporządza ich opis.
8. Personel placówki przedstawia plan pomocy dziecku, który powinien zawierać wskazania
dotyczące:
? podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym,
w razie potrzeby, zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
? jeżeli jest to uzasadnione – personel przygotowuje propozycję objęcia dziecko pomocą
psychologiczno-pedagogiczną;
? skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
potrzeba.
9. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz
znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) kierownictwo placówki powołuje
zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka,
kierownictwo placówki, inni członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o
dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
10. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego
przez pedagoga/psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest
obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające,
podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w
zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
11. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pracownika opiekunom z zaleceniem
współpracy przy jego realizacji.
12. Gdy źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia są opiekunowie małoletniego
kierownictwo, po analizie sytuacji, powiadamia niezwłocznie odpowiednie organy i instytucje
celem ewentualnego wdrożenia przez te instytucje procedury Niebieskiej Karty. Uprzednio
kierownictwo placówki informuje opiekunów małoletniego o obowiązku placówki zgłoszenia
podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji.
13. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęci działań proponowanych przez
placówkę, mimo trudnej sytuacji małoletniego, placówka składa niezwłocznie zawiadomienie o
podejrzeniu przestępstwa do prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację dziecka do sądu
rodzinnego, nawiązuje współpracę z instytucją pomocy społecznej oraz obejmuje małoletniego
pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
14. W każdym przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu
sporządza się protokół interwencji, którego wzór stanowi Załącznik [nr 5] do niniejszego
dokumentu. Kierownictwo wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz
informuje ich o podejrzeniu.
15. W każdej sytuacji krzywdzenia/podejrzenia krzywdzenia małoletnich, przygotowana jest teczka
zawierająca dokumentację zebraną w toku procedur opisanych w niniejszym rozdziale.
Tworzenie i prowadzenie tej dokumentacji powierza się pracownikowi wskazanemu przez
kierownictwo placówki. Dokumentacja jest chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.
16. Cały personel placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do
zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w
placówce
§ 7.
1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa.
2. W placówce wprowadzono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (pracowników,
wychowanków, rodziców/opiekunów).
3. Dokumentacja dotycząca ochrony danych osobowych została opracowana zgodnie z
wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych osobowych) (Dz. Urz. UE L z 2016r. 119, s. 1 ze zm.) oraz
ustawy z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019r. poz.
1781)
4. Dane osobowe małoletnich udostępniane są jedynie podmiotom współpracującym z placówką.
Do uzyskania jakichkolwiek informacji odnośnie dziecka uprawnieni są wyłącznie jego rodzice,
prawni opiekunowie oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
5. Personel placówki zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji dotyczących
zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności,
pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub
światopoglądowych dzieci. Obowiązek nie obejmuje sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka.
6. W placówce wdrożono odpowiednią procedurę postępowania i środki techniczne na wypadek
wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych.
7. Dane osobowe dzieci, zarejestrowane na piśmie, są przechowywane w zamkniętych szafkach.
§ 8.
8. Placówka utrzymuje najwyższe standardy ochrony wizerunku małoletnich wedle
obowiązujących przepisów prawa. Placówka szanuje prawo do prywatności małoletniego.
9. Pracownicy placówki zobowiązują się do chronienia wizerunku dziecka.
10. Zdjęcia, filmy, nagrania nie mogą przedstawiać małoletnich w sytuacjach ich ośmieszających
lub poniżających, a dzieci na nich widoczne winny być ubrane.
11. Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) bądź umożliwianie jego utrwalania
na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna prawnego dziecka jest niedozwolone.
12. Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody
opiekuna dziecka.
13. Placówka informuje opiekuna dziecka o sposobie wykorzystania wizerunku dziecka.
14. Jeżeli wizerunek dziecka składa się na wycinek większej całości, jak np.: zgromadzenie,
krajobraz, impreza publiczna, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
konieczna.
15. Przedstawiciele mediów lub inne osoby zamierzające utrwalić organizowane przez placówkę
wydarzenie i opublikować zarejestrowany materiał, przedkładają kierownictwu placówki prośbę
o zgodę na rejestrację wydarzenia.
16. Personel placówki nie umożliwia przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym
utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka oraz
bez zgody kierownictwa placówki.
17. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna
dziecka – bez wiedzy i zgody opiekuna.
18. Rejestrowanie wizerunku dzieci przez innych opiekunów na cele prywatne jest dozwolone i nie
wymaga zgody opiekunów innych dzieci biorących udział w wydarzeniu. Personel placówki
informuje opiekunów dzieci o konieczności uzyskania zgody opiekunów dzieci, a także innych
osób dorosłych, na wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zarejestrowanych przez
opiekunów materiałów przedstawiających wizerunek dzieci i innych dorosłych.
19. W razie braku zgody opiekunów dziecka na utrwalanie jego wizerunku placówka ustala z
opiekunami dziecka sposób ochrony dziecka, który nie będzie dla niego stygmatyzujący.
20. Wszelkie podejrzenia naruszenia zasad ochrony wizerunku małoletnich są rejestrowane i
zgłaszane kierownictwu placówki.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych
§ 9.
1. Dzieci nie mają swobodnego dostępu do Internetu na terenie placówki.
2. Dostęp do sieci internetowej chroniony jest hasłem.
Monitoring
§ 10.
1. Kierownictwo placówki wyznacza Karolina Domżałowska jako osobę odpowiedzialną za
Politykę ochrony dzieci w placówce.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie
realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian
w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród personelu placówki,
raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi
Załącznik [nr 7] do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie członkowie personelu placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
naruszenia Polityki w placówce.
5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych
przez personel placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który
następnie przekazuje kierownictwu placówki.
6. Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi
placówki nowe brzmienie Polityki.
Przepisy końcowe
§ 11.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich opiekunów, w
szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą
elektroniczną oraz przez zamieszczenie jej na stronie internetowej placówki i wywieszenie ich
w widocznym miejscu w siedzibie placówki.
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznej rekrutacji
1. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w
tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek
do ich godności.
Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie
umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do
pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby
zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz
przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
? wykształcenia,
? kwalifikacji zawodowych,
? przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
2. W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią
zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
? imię (imiona) i nazwisko,
? datę urodzenia,
? dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
3. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej
danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad
małoletnimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku
do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu
małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Pozyskane dane
przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub dokumentacji jego dotyczącej.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze organizacja potrzebuje następujących danych
kandydata/kandydatki:
? imię i nazwisko,
? data urodzenia,
? pesel,
? nazwisko rodowe,
? imię ojca,
? imię matki.
4. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w
zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207
Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z
2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny
zabronione określone w przepisach prawa obcego.
5. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć Ci również
informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej
lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli
prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
6. Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich
20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem
odpowiedzialności karnej.
7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje
wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka
składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie stanowiące Załącznik [nr 2] o tym
fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny
zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego,
w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się
takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego
uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub
określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności,
związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań
przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie
o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.
Personel placówki potwierdza zapoznanie się z dokumentem i deklaruje zobowiązanie do jego
przestrzegania składając oświadczenie w formie pisemnej. Oświadczenie przechowuje się w
aktach pracownika.
Wzór oświadczenia stanowi Załącznik [nr 6].
Załącznik nr 2
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
.........................................................................
miejsce i data
Ja, ...................................................................................................................
nr PESEL ....................................................../nr paszportu ....................................................
oświadczam, że w państwie ……………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru
karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie .................... za czyny zabronione
odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu
karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego
orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu
zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności,
związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
………………, dnia……………. r.
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż
Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:
1. …
2. ….
Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności
zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
Podpis
.................., dnia................ r.
Załącznik nr 3
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi
Zasady bezpiecznych relacji personelu Niepublicznego Przedszkola Przytulanka z dziećmi.
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka
i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i
potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel
realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz
swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich
pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone
podpisaniem oświadczenia. Dzieci czują się w placówce bezpiecznie, bez lęku proszą o pomoc każdą
osobę zatrudnioną w placówce i zawsze ją otrzymują.
Relacje personelu z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia,
czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne,
uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby
zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek, zwracaj się do dziecka po imieniu, w
sposób zrozumiały.
2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na
dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych,
w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji
rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego
oczekiwania.
6. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby
chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
7. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do
pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego
pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
8. Niedopuszczalne jest używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag,
wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,
przymuszanie, groźby).
9. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego
zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub innemu pracownikowi i mogą oczekiwać
odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Działania z dziećmi
1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez
względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny,
etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
2. Unikaj faworyzowania dzieci.
3. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla
potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci,
jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód
rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
4. Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji,
jak również używać ich w obecności dzieci.
5. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów dziecka.
Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów
dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej
zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści
majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku
szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których
fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest
odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć,
kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego
takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być
nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując
świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany
przez dziecko lub osoby trzecie.
1. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej
dziecka.
2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy
fizyczne.
5. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z
jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z
wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj
o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
6. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj
innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku
w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o to, aby
w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała Ci inna osoba z instytucji.
7. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z
dzieckiem w jednym łóżku.
8. Dzieci młodsze nie są zmuszane do spania, lecz są zachęcane do odpoczynku (słuchanie bajek,
muzyki relaksacyjnej). Nawyki dzieci związane ze snem zasypianiem są uwzględniane i
respektowane. Dzieci starsze mają możliwość krótkiego odpoczynku, wyciszenia się, a jego
sposób zależy od wychowawcy grupy (odpoczynek na kocach, słuchanie bajki muzycznej lub
czytanie bajek).
9. Stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są
dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących: konfliktów pomiędzy
podopiecznymi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie), działań z zakresu
pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy),
zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska
atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.)
Dyscyplinowanie i nagradzanie dzieci
1. W naszym przedszkolu dyscyplinujemy za:
? nieprzestrzeganie ustalonych zasad i norm współżycia w grupie i przedszkolu
? stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz innych
? zachowania agresywne, niezgodne z ustalonymi normami postępowania
? niszczenie wytworów pracy i własności innych osób
2. Formy dyscyplinowania w przypadku niedostosowania się do ustalonych zasad:
? słowne upomnienie, czyli rozmowa, tłumaczenie, wyjaśnienie, przypomnienie ustalonych
zasad, ukazanie następstw zachowania
? rozmowa na forum grupy (w przypadku, gdy sytuacja dotyczy więcej niż jednego dziecka),
wspólne szukanie rozwiązań problemu, wysłuchanie propozycji dzieci, wspólny wybór
określonej propozycji, zawarcie zgody
? wyciszanie dziecka poprzez indywidualne zabawy w celu przemyślenia swojego
postępowania
? wykonanie pracy, miłego gestu na rzecz poszkodowanego lub grupy (np. laurka w ramach
przeprosin, odbudowanie budowli, porządkowanie zabawek w kącikach tematycznych)
3. W naszym przedszkolu nagradzamy za:
? wysiłek i chęci włożone w wykonaną pracę
? bezinteresowną pomoc innym
? aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
? stosowanie ustalonych zasad i umów
? wywiązanie się z podjętych obowiązków
4. Formy nagradzania dzieci:
? uznanie i pochwała słowna – indywidualnie, na forum grupy, przedszkola, przed rodzicami
? pochwała w postaci umówionego znaczka – pieczątka, naklejka
? przydzielenie ważnego zadania do wykonania
? wyróżnienie na forum grupy – np. wybranie dyżurnym i prowadzenie grupy do wyjścia na
dwór, na zajęcia dodatkowe.
Bezpieczeństwo online
Dzieci w placówce nie mają bezpośredniej styczności z Internetem. Pracownicy dbają o to, aby nie
miały one możliwości korzystania z urządzeń, mających dostęp do Internetu. Treści prezentowane
dzieciom w formie audio są bezpieczne dla dzieci, pracownicy przygotowując je wcześniej dokładnie
sprawdzają co one zawierają.
Załącznik nr 4
Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi
1. Personel dba o to, by dzieci wzajemnie się szanowały i akceptowały różnice kulturowe, społeczne
i indywidualne, promując atmosferę otwartości i tolerancji.
2. Personel uczy dzieci szanować granice osobiste innych, uczestnicząc w zorganizowanych
zajęciach i zabawach.
3. Personel zachęca dzieci do rozwijania empatii, zrozumienia uczuć innych i udzielania wsparcia,
co przyczynia się do tworzenia pozytywnych relacji między małoletnimi.
4. Dzieci uczą się, jak komunikować się w bezpieczny sposób, używając słów, by wyrazić swoje
uczucia i potrzeby.
5. Personel dba o to, by dzieci zachowywały wysoką kulturę osobistą poprzez unikanie
wulgaryzmów, a także używanie zwrotów grzecznościowych.
6. Dzieci uczestniczą w aktywnościach i zadaniach, które promują współpracę, ucząc się
rozwiązywać problemy i budować zdrowe relacje.
7. Wyśmiewanie i poniżanie w relacji dziecko-dziecko jest nieakceptowalne.
8. Wszelkie formy agresji w relacji dziecko-dziecko są niedozwolone. Personel reaguje na przejawy
agresji między dziećmi.
9. Personel placówki regularnie monitoruje zachowania dzieci, aby zapewnić bezpieczne i
pozytywne relacje, a także w razie potrzeby interweniować i zapewniać odpowiednie środowisko
do rozwoju.
Załącznik nr 5
Protokół interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub
krzywdzenia małoletniego
1. Data i miejsce zgłoszenia
2. Imię i nazwisko osoby
sporządzającej protokół
3. Imię i nazwisko osoby
zgłaszającej
4. Imię i nazwisko
małoletniego
5. Data wystąpienia
podejrzenia
krzywdzenia/krzywdzenia
małoletniego
6. Osoba podejrzana o
krzywdzenie
małoletniego
7. Zwięzły opis sytuacji
krzywdzenia lub
podejrzenia krzywdzenia
małoletniego
8. Zwięzły opis podjętych
działań
9. Data spotkania z
opiekunami małoletniego
10.
Organy lub/i instytucje
powiadomione o
podejrzeniu
krzywdzenia/krzywdzeniu
dziecka
11.
Zwięzły opis wsparcia
udzielonego
małoletniemu i formy
zaproponowanej pomocy
12. Plan pomocy dziecku
13. Załączniki do protokołu
………………………………………………………
Podpis osoby/osób sporządzających protokół
Załącznik nr 6
Oświadczenie
………………………………………..
miejscowość, data
Ja, ………………………………………………………….. oświadczam, że zapoznałem/am się z Polityką
oraz procedurami ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zobowiązuję się przestrzegać postanowień w
nich zawartych.
…………………………………
podpis
Załącznik nr 7
MONITORING STANDARDÓW - ANKIETA
1. Czy zapoznał(a) się Pani/Pan z treścią dokumentu Standardy ochrony małoletnich?
Tak Nie
2. Czy zna Pani/Pan Standardy ochrony małoletnich funkcjonujące w placówce?
Tak Nie
3. Czy zna Pani/Pan i potrafi rozpoznać przejawy krzywdzenia małoletnich?
Tak Nie
4. Czy wie Pani/Pan jak reagować na przejawy krzywdzenia małoletnich?
Tak Nie
5. Czy zaobserwowałeś/łaś naruszenie Procedury w swoim miejscu pracy?
Tak Nie
6. Czy stosował/ała Pan/Pani Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem?
Tak Nie Nie dotyczy*
7. W przypadku odpowiedzi twierdzącej proszę opisać, jakie kroki podjął/ęła Pan/Pani.
…………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………….....
8. W przypadku stosowania Procedur – czy były one skuteczne?
Tak Nie Nie dotyczy*
9. Czy jakiś punkt/zagadnienie należałoby usunąć? Jaki? Dlaczego?
…………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………….....
10. Czy jakiś punkt/ zagadnienie należałoby zmienić? Jaki? Dlaczego? W jaki sposób?
…………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………….....
*w sytuacji, gdy nie doszło do krzywdzenia dziecka lub podejrzenia krzywdzenia dziecka